Fritidspas

Fritidspas er et tilskud til en fritidsaktivitet, som søges via elevens distriktsskole.
Ansøgningsskemaet skal udfyldes og indsendes/afleveres til Hærvejsskolen. Hver enkelt ansøgning vurderes individuelt.

Målgruppe og baggrund for tildeling
Fritidspas kan tildeles børn fra 0.-9. klasse med bopæl i Hærvejsskolens skoledistrikt. Midlerne målrettes udsatte unge, der af social eller sundhedsmæssig årsag, ikke er medlem af en kultur- eller fritidsforening.

Ofte stillede spørgsmål
Hvad er et fritidspas?
Et fritidspas giver økonomisk hjælp til betaling af eller tilskud til en kultur- eller fritidsforening i Aabenraa Kommune.

Hvordan søger jeg om et fritidspas?
Du søger fritidspas igennem din distriktsskole. Ansøgningsskema kan findes her på siden, og ellers kontakt skolen. Skolen er af Aabenraa Kommune bemyndiget til at vurdere behovet for et fritidspas. Skolen og den enkelte forening afregner herefter det bevilgede tilskud.

Hvor længe kan et fritidspas bruges?
Et fritidspas er udstedt til en bestemt aktivitet. Der er mulighed for at få et tilskud på op til 1.000 kr. pr. barn pr. kalenderår. Det er også muligt at få en delvis bevilling.

Hvor kan fritidspasset bruges?
Fritidspasset kan bruges i alle fritidsforeninger i Aabenraa Kommune. Derudover kan fritidspasset bruges i kommunens kulturinstitutioner, såsom musikskole og billedkunstskole.
Det er i sidste ende skolen der vurderer, om der kan gives tilskud til den forening der søges tilskud til.

Hvor kan fritidspasset ikke bruges?
Fritidspasset kan ikke anvendes til kommercielt brug, såsom private fitnesscentre og entré til svømmehal.

Hvordan afregnes kontingentet/tilskuddet til et fritidspas?
Forældre afleverer den godkendte/delvis godkendte ansøgning til foreningen, så foreningen kan se, hvilket beløb der er blevet bevilget af skolen.
Herefter fremsender foreningen en faktura til skolens EAN-nummer som fremgår af ansøgningsformularen.
Der kan kun ske en afregning mellem foreningen og skolen. Ikke til privatpersoner. Har forældre selv betalt for aktiviteten, kan der ikke søges tilskud.

Fritidspas 2024.pdf

Shape Created with Sketch.