Brobygning

Brobygning mellem 2. årgang og kommende 0.klasses elever.
Vores elever fra 2. klasse får hver et barn (kommende skolestarter) fra børnehaven tildelt. Eleverne vil så komme og besøge børnehaverne, lege med "deres" barn, læse historier m.m, så de kan lære hinanden at kende. Når børnehaverne kommer på besøg i skolen, vil børnene igen mødes og det samme vil ske første skoledag.

Mål: At skabe en tryg overgang mellem børnehave og skole for de kommende 0. klasses elever. At de kommende 0.klasses elever har en ven/klasse de kender, som de kan søge bl.a. i frikvarterne.

Maj måned:
2.a hilser på kommende 0.a, 2.b hilser på kommende 0.b og 2.c hilser på kommende 0.c

Eleverne bliver sat sammen i små grupper.

2. klasses eleverne viser kommende 0. klasses elever rundt på skolen.

Juni måned:
2. årgang bliver blandet, så de kommer til at besøge den børnehave deres 0. klasses ven går i. Dvs. en lærer går med en blandet flok elever fra de tre 2. klasser til en børnehave. De to andre lærere går til de to andre børnehaver i byen.

Den kommende 0. klasses elev viser rundt i børnehaven.

De læser evt. en bog, spiller et spil, spiser madpakker sammen osv.

August:
Første skoledag: 3. klasserne (venskabsklasserne er blevet 3.) synger en sang og står klar med flag til deres 0.-klasses ven.

Den 1. uge eller 2 uger leger 3. årgang med 0. årgang i et frikvarter i løbet af skoledagen.

Resten af skoleåret kan venskabsklassen bruges til fx højtlæsning, lege, osv.