Udskoling 7.-9. kl.

Udskolingen på Hærvejsskolen er en afdeling med 7.-9.klassetrin fordelt på 3 spor – samt specialklasser. Vi har ca. 250 elever i udskolingen.

Vores styrker er

•      At vi skaber trygge fællesskaber, der giver vores unge mennesker selvværd, trivsel og mod

•      At vi har plads til forskellighed

•      At vi lægger vægt på et inspirerende læringsmiljø og høj faglighed

•      At vi samarbejder tæt med forældre. De unge er ikke børn – men de er heller ikke voksne. Vi har stor glæde af at samarbejde med forældre om de unge menneskers skolegang og ungdomsliv – og de unge har rigtig meget brug for nogle forældre, der involverer sig i deres liv.

Infomøde
Der afholdes infomøde for de kommende 7. klasser afholdes i april måned, inden skolestart. Vi får hvert år elever fra Hovslund og andre skoler, så det er rart at møde hinanden og få informationer.

Klassedannelse
Hærvejsskolens ”gamle” 6. klasser bliver opløst og helt nye 7. klasser bliver dannet. Eleverne blandes med de nye, som kommer fra andre skoler. Lærerne på 7. årgang arbejder tæt sammen med lærerne på 6. årgang i forbindelse med klassedannelse.

I starten af skoleåret bruger lærerne meget tid på at få den nye 7. årgang rystet sammen.

Konfirmation
Eleverne fra 7. årgang, som skal konfirmeres, går til præst i skoletiden. Eleverne går til præst og konfirmeres i de klasser, de gik i, da de gik i 6. klasse. Eleverne fra Hovslund og andre skoler kan selv vælge, om de vil konfirmeres i Rise sogn eller i deres eget sogn.

Blå mandag
Vores unge mennesker bliver konfirmeret på forskellige tidspunkter i løbet af april og maj. Derfor har vi valgt at lave en fælles Blå mandag, hvor elever og forældre i fællesskab - eller i mindre grupper – har en god social oplevelse. Blå mandag afholdes altid efter det sidste hold er blevet konfirmeret, den første mandag i maj.

Terminsprøver
Der afholdes terminsprøver for 8. og 9. årgang i hvert skoleår.

Praktiske/musiske valgfag
I 7.-8. klasse skal eleverne vælge et af fire toårige praktiske/musiske valgfag - nemlig håndværk og design, billedkunst, musik og madkundskab. Valgfaget afsluttes med en eksamen på 8. klassetrin.

Afgangsprøverne
Det sidste år af folkeskolen handler meget om afgangsprøverne. Vi forbereder de unge til at gå til prøver – og vi lærer dem, hvordan de arbejder seriøst og målrettet med et fag før en prøve.

Skolefest
Det er 9. årgangs ansvar at planlægge og afholde vores fantastiske skolefest. Det er et kæmpe arbejde, fordi festen har omkring 1000 gæster. Hele overskuddet fra festen går til 9. årgangs skolerejse.

Skolerejse
Det er en tradition på Hærvejsskolen at hele 9. årgang tager på en fælles skolerejse. Rejsen går som oftest til en destination i Tyskland – og eleverne betaler selv rejsen. Enten ved optjente penge – eller ved forældrehjælp. Egenbetaling er max 900kr.

Ungdomsuddannelse
I løbet af årene i udskolingen skal de unge gøres parate til at vælge en ungdomsuddannelse. Skolen samarbejder tæt med Ungdommens Uddannelsesvejledning, UU. Hærvejsskolen har en fast UU-vejleder tilknyttet skolen.
På 8. årgang er eleverne på introduktionsbesøg på ungdomsuddannelserne. På 9. årgang er eleverne i praktik – og de har mulighed for brobygning på ungdomsuddannelserne, hvis de har behov for det.

Ung Aabenraa
Aabenraa kommune har en super god ungdomsskole. Alle unge i kommunen fra og med 8. klasse og op til 18 år kan deltage i de mange aktiviteter som udbydes, men rigtig mange hold og aktiviteter kan man deltage i allerede fra 7. klasse.

Mobiltelefoner
I en moderne teknologisk verden er mobiltelefoner næsten en nødvendighed og stort set alle har én. Den skal naturligvis være slukket i timerne – medmindre man skal bruge den i undervisningen. Vi taler med eleverne om etik og moral i forhold til mobiltelefoner og om sociale netværk på nettet.

Vi arbejder hele tiden for at skabe den bedst mulige skole for de unge mennesker. Det betyder, at lærerne brænder for vores skole og for de unge mennesker. Det betyder også, at vi prøver noget af. Hvad virker godt – og hvad skal ændres?